Friday, 27 June 2014

LOKAP SELAGI TAK BAYAR

LOKAP SELAGI TAK BAYAR - Ini Polis atau Samseng?

Saya ingin merujuk kepada kenyataan Ketua Trafik Pasukan Bukit Aman Senior Asisten Komisioner Ahmad Fuad Abdul Latif yang disiarkan di dalam facebook rasmi Polis Diraja Malaysia ( Royal Malaysia Police ) pada 17 May 2014.

SAC Ahmad Fuad menyatakan bahawa pesalah trafik yang mempunyai waran tangkap akan terus ditahan di dalam lokap sehingga mereka menyelesaikan waran tangkap. Tindakan tersebut dilakukan kerana terdapat lebih kurang 1.9 juta waran tangkap yang belum selesai.

Ada dua (2) perkara yang perlu direspond dan diperbetulkan daripada kenyataan tersebut.

Pertama : Adakah SAC Ahmad Fuad faham prosedur undang-undang sebelum mengeluarkan kenyataan berbaur ugutan tersebut?
Kedua : Adakah Polis sudah menjadi along pemungut hutang atau penguatkuasa undang-undang?

ADAKAH SAC AHMAD FUAD FAHAM PROSEDUR UNDANG-UNDANG?

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk memberikan sedikit kuliah undang-undang kepada SAC Ahmad Fuad, seluruh warga Polis Trafik, seluruh warga PDRM dan seluruh warganegara Malaysia. Ada dua isu berikaitan tajuk ini. Pertama berkaitan prosedur Waran Tangkap dan kedua Menyelesaikan Waran Tangkap.

Prosedur Waran Tangkap.

Waran Tangkap ialah suatu perintah menangkap seseorang yang dituduh (OKT) atau orang yang disaman (OKS) untuk dihadapkan ke Mahkamah kerana kegagalan OKT/OKS hadir ke Mahkamah semasa kes saman disebutkan.

Contoh, Rosmah (bukan nama sebenar) disaman untuk hadir ke Mahkamah pada 21/05/2014 kerana didakwa melakukan kesalahan memandu melebihi hadlaju. Pada 21/05/2014 Rosmah tidak hadir ke Mahkamah, maka Mahkamah jika berpuashati bahawa saman telah diserahkan kepada Rosmah, boleh mengeluarkan WARAN TANGKAP untuk memastikan Rosmah hadir ke Mahkamah menjawab pertuduhan. Mahkamah kemudian akan menetapkan tarikh sebutan baru bagi pihak Polis menguatkuasakan Waran Tangkap membawa Rosmah hadir ke Mahkamah pada tarikh yang ditetapkan.

Prosedur berkaitan Waran Tangkap diperuntukkan dengan jelas di dalam Kanun Tatacara Jenayah (Criminal Procedur Code) di dalam Bahagian III Seksyen 38 - Seksyen 43.

Seksyen 42 Kanun Tatacara Jenayah memperuntukkan dengan jelas bahawa seseorang yang diserahkan waran tangkap hendaklah dengan seberapa segera dibawa ke Mahkamah.

Section 42. Person arrested to be brought before Court without delay.

The police officer or other person executing a warrant of arrest shall, subject to the provisions of section 39 as to security, without unnecessary delay bring the person arrested before the Court before which he is required by law to produce that person.

Peruntukkan ini amat jelas dan merupakan prosedur khusus berkaitan perlaksanaan sesuatu Waran Tangkap.

Tiba-tiba dengan tidak semena-mena datang seorang hamba Allah yang memegang jawatan Ketua Pasukan Trafik Malaysia mengeluarkan kenyataan bahawa pesalah trafik yang mempunyai waran tangkap akan dilokap sehingga mereka menyelesaikan waran tangkap. Peruntukkan undang-undang negara mana Ketua Pasukan Trafik tersebut guna. Hanya Allah yang Maha Mengetahui.

Menyelesaikan Waran Tangkap.

Seperti yang saya sebutkan di atas tadi, waran tangkap ialah perintah tangkapan seseorang yang gagal hadir Mahkamah. Seksyen 40 Kanun Tatacara jenayah memperuntukkan

Section 40. Warrants, to whom directed.

(1) A warrant of arrest shall ordinarily be directed to the Inspector General of Police and all other police officers of Malaysia, and any police officer may execute the warrant in any part of Malaysia.

(2) The Court issuing a warrant may direct it to any person or persons by name not being police officers and all or any one or more of such persons may execute the same.

Berdasarkan peruntukkan Seksyen 40, tugas menyelesaikan Waran Tangkap adalah tugas Polis kerana Waran Tangkap dikeluarkan kepada Polis untuk Polis menguatkuasakan dengan menangkap orang yang kepadanya Waran tersebut dikeluarkan.

Jika Ketua Pasukan Trafik menyatakan bahawa akan ditahan di lokap sehingga waran tangkap diselesaikan, maka saya sebutkan di sini bahawa yang perlu ditahan di lokap ialah Polis bukan pesalah trafik kerana tugas menyelesaikan waran tangkap ialah tugas Polis bukan tugas pesalah trafik.

ADAKAH POLIS SUDAH MENJADI ALONG PEMUNGUT HUTANG ATAU PENGUATKUASA UNDANG-UNDANG?

Soalan ini kembali merujuk kepada kenyataan tidak berundang-undang dari Ketua Pasukan Trafik Bukit Aman. Apabila beliau mengeluarkan kenyataan berbaur ugutan yang tidak mengikut prosedur perundangan, maka sama saja tindakan beliau seperti along yang mengutip hutang sesuka hati menahan peminjam duit sehingga hutang diselesaikan. Perlu diingat saman trafik bukan hutang. Saman trafik adalah perintah hadir Mahkamah. Orang yang menerima saman tidak bersalah sehingga mereka dibuktikan bersalah di Mahkamah. Selagi tidak diputuskan bersalah, saman itu tiada apa-apa nilai kewangan yang membolehkan Polis memungut hutang.

Akhirnya nasihat saya, jadilah penguatkuasa undang-undang yang mengikut prosedur perundangan bukan sewenang-wenang mengugut seperti orang lain tak tahu undang-undang.

Jangan jadi ketam.

ZULHAZMI SHARIFF
19 MEI 2014
103SukaSuka ·  · 

Wednesday, 25 June 2014

nak kesan jin

CARA MENGESAN JIN DIDALAM TUBUH BADAN KITA
Assalamualaikum,,disini saya nak kongsi cara bagaimana untuk kita mengesan jin laknatuallah yang berada didalam tubuh badan kita. Tahukah anda jin mengalir didalam tubuh badan kita mengikut saluran darah Rasulullah saw bersabda: "Sesungguhnya syaitan itu berjalan pada aliran darah manusia" jin yang masuk ke dalam pembuluh darah terus ke otak dan melalui otak, jin boleh mempengaruhi bahagian mana saja kerana jin sudah menguasai otak. Ini dibuktikan oleh perubatan bahawa para pesakit yang tidak sedarkan diri memiliki gelombang otak yang sangat halus dan aneh.Cara bagaimana untuk kita mengesan jin didalam tubuh kita, anda pegang dinadi sebelah kiri anda dan baca doa ini:
1. Mengucap Dua Kalimah Syahadah 1x
2. Selawat Keatas Nabi 3x
3. Surah Al-Fatihah 1x
4. Ayat Kursi 3x
5. Zikir Lailahaillallah 100 x.
sekiranya semasa anda membaca ayat-ayat diatas badan anda terasa seperti dibawah itu la tandanya tubuh badan anda dihuni jin laknatuallah, Segera la pergi membuat rawatan islam yang berhampiran.
1.Bergetar/mengigil
2.Panas
3.Pening.
4.Muntah
5.Terasa Benda Bergerak-gerak dibadan.
6.Mengantuk.
PESANAN. Jangan Lakukan Berseorangan Dirumah.

welding gas



Peralatan Kerja
a) ‘Shearing machine -untuk memotong logam yang nipis
b) ‘Goggle’ -untuk melindungi mata
c) ‘Spark lighter’ -untuk menyalakan api
d) Logam -sebagai bahan kerja
e) ‘Welding rod’ -sebagai bahan kerja
f) ‘Tee screw’ -untuk membuka gas
g) A’cetylene cylinder’/’Oxygen cylinder;
i - regulator -untuk mengagihkan gas
ii - ‘tank pressure gage’ -untuk menunjukkan bacaan tekanan pada balang
iii - ‘line pressure gage’ -untuk menunjukkan bacaan tekanan yang
akan digunakan
iv - ‘welding torch’ -untuk mengimpal
v - ‘cutting torch’ -untuk memotong
vi - ‘torch tip’ -sebagai muncung untuk mengimpal atau memotong 
vii - ‘hose’ -untuk menyambungkan regulator kepada ‘torch’
viii - ‘cylinder cap’ -untuk mengeluarkan gas oksigen dan acetylene
g) Troli -untuk meletakkan balang ooksigen dan acetylene
h) Rantai -untuk mengikat balang agar tidak jatuh
i) Pembaris -untuk mengukur
j) Sesiku L’ -untuk membuat garisan lurus bersudut 900
k) Penanda -untuk menandakan garisan
l) Perengguh(playar) -untuk mengepit besi panas 
Aktiviti-aktiviti yang di jalankan
  1. Memotong besi
1) Bagi memulakan aktiviti mengimpal, logam kerja perlu disediakan.
2) Kepingan logam diukur pada saiz 100mm x 100mm
3) Dengan menggunakan ‘shearing machine’, kepingan di potong
4) Antara peralatan yang digunakan semasa aktiviti ini ialah sesiku L, penanda, dan pembaris.
II) Asas kimpalan gas oxyacetylene tanpa rod besi 
1) Ambil kepingan logam yang telah dipotong tadi dan pastikan ia bebas daripada kotoran, minyak, gris dan sebagainya.
2) Dengan menggunakan penanda dan pembaris, beberapa garisan di tandakan di atas kepingan logam tadi
3) Dalam aktiviti ini kami perlu memastikan bahawa ‘welding torch’ berada pada sudut 45daripada permukaan logam
4) Proses pengimpalan perlu di lakukan dengan mengggunakan api neutral
5) Cara untuk mengimpal ialah dengan memanaskan kepingan logam tadi sehingga merah dan kelihatan cecair pada permukaan logam
6) Tolakkan cecair itu tadi ke kanan atau ke kiri di sepanjang logam mengikut pegangan anda pada ‘welding torch’, sama ada menggunakan tangan kanan atau kiri.
7) Lakukan sehingga ke hujung permukaan logam.
8) Setelah habis, acetylene di tutup dahulu dan di ikuti oleh oksigen
9) Sebagai tambahan air sabun perlu di gunakan untuk menguji semua sambungan. Jika terdapat sebarang kebocoran, ketatkan dengan menggunakan spanar
III) Asas kimpalan gas oxyacetylene dengan menggunakan rod besi /batang pengisi
1) Ulangi langkah 1-5
2) Celupkan batang besi tadi kedalam cecair putih tadi dan gerakkan ‘torch’ kehadapan sesudah mencelupkan logam tadi
3) Biasanya batang pengisi yang digunakan adalah dari jenis yang sama dengan kepingan logam yang telah digunakan. Ini adalah kerana takat lebur antara satu bahan dengan bahan yang lain adalah berbeza
4) Ulangi langkah 2 sehingga selesai
5) Ulangi langkah 8-9
IV) Mengendalikan stesen kimpalan gas oxyacetylene 
a) Cara memasang alat-alat kimpalan gas  
1) Balang-balang oksigen dan acetylene diletakkan diatas troli, dan perlu diikat dengan kemas dengan menggunakan rantai besi
2) Sedikit gas dikeluarkan bagi membersihkan injap. Injap di buka dan di tutup dengan menggunakan ‘Spidle key’
3) Gunakan kunci ‘spidle’ untuk membuka gas dan laraskan ‘Tee screw’ sehingga gas keluar. ‘Tee Screw’ di longgarkan bagi menutup gas. Dengan ini injap regulator dapat di bersihkan
4) Ulangi langkah 2 dan 3 bagi balang acetylene
5) Getah oksigen mempunyai kod warna biru atau hitam dan getah acetylene berwarna merah
6) Pasangkan kedua-dua getah pada alator masing-masing
7) Sedikit gas dikeluarkan bagi membersihkan kekotoran yang terdapat didalam getah
8) Ambil ‘blow pipe’ dan pasang getah oksigen pada bahagian berbenang kanan (right hand thread) dan getah acetylene pada bebenang kiri (left hand thread). Dengan cara ini kemalangan dapat di elakkan kerana apabila oksigen dan acetylene berpadu dan di tambah dengan kehadiran api, maka letupan akan berlaku.
9) Gunakan ‘tip’ yang sesuai untuk di pasang pada ‘blow pipe’ 
b) Jenis-jenis api dan cara melaraskannya
i) Api neutral
a) Semasa keadaan ini gas-gas bercampur dengan kadar yang sama.
b) Digunakan untuk menyambung berbagai-bagai jenis logam.
c) Mula-mula acetylene dibuka sedikit dan pasangkan api dengan menggunakan ‘spark lighter’. Setelah api menyala, oksigen di buka dan campurkan ia pada kadar yang sama sehingga 2 kon terbentuk.
 ii) Api oksidising
a) Digunakan untuk memotong logam dan mengimpal sebahagian besar logam
b) Kadar oksigen adalah lebih berbanding acetylene
c) Cara untuk menghidupkan api adalah sama seperti api neutral, cuma apa yang perlu di lakukan ialah meniggikan kadar acetylene, dan kemudian melaraskan oksigen sehingga kelihatan 2 kon terbentuk dengan kon di dalam adalah lebih tajam.
d) Api oksidising biasanya berwarna biru.
iii) Api carburising
a) Digunakan untuk memanaskan logam.
b) Kadar acetylene adalah lebih berbanding oksigen.
c) Cara membukanya adalah sama, dan kemudian acetylene di berasap. Oksigen pula di buka dan dilaraskan sehingga kelihatan 3 jenis kon.
d) Api amat mudah di kenali kerana 3 konnya.
  1. Dalam melakukan aktiviti ini kita dapat mempelajari mempelajari teknik-teknik yang betul dalam mengendalikan mesin-mesin kimpalan di bengkel.
  2. Pendedahan meluas oleh instrutor berpengalaman seperti En.Aziz adalah sangat terperinci memudahkan bagi kami melakukan aktiviti ini sendiri dengan mudah.
  3. Walaubagaimanapun, kekurangan peralatan menyebabkan pelajar terpaksa bergilir-gilir mengunakan alat kimpalan, menyebabkan tidak banyak aktiviti dapat dijalankan.
  4. Pendedahan yang di berikan dapat membantu pelajar dalam memahami mata pelajaran ini.
  5. Aktiviti ini boleh dimajukan lagi dengan menyediakan modul atau buku khas sebagai panduan kepada pelajar-pelajar tentang aktiviti yang dijalankan kerana bagi kimpalan gas ia adalah sangat banyak peralatan yang perlu diketahui, ini menyebabkan kami susah untuk mengingati apa yang hendak disampaikan oleh instruktor.
  6. Dengan itu maka pelajar akan lebih serius dan bersedia untuk melakukan aktiviti yang dijalankan.
Kimpalan adalah salah satu cara untuk menyambungkan 2 keping logam dan biasanya melalui proses pemanasan. ‘Manufactures’ menggunakan kaedah ini untuk membuat berbagai-bagai jenis bahan antaranya kereta, peralatan rumah, dan perabot. Sektor pembinaan pula menggunakannya dalam membuat bangunan, menyambungkan komponen-komponen, jambatan dan sebagainya. Walaupun terdapat lebih daripada 60 ‘welding’ proses, namun ‘welding’ boleh di bahagikan kepada 3 bahagian iaitu; 
  1. ‘fusion welding’contohnya ‘arc welding’, ‘resistance welding’ dan ‘gas welding’.
  2. ‘solid-state bonding’ contohnya ‘deformation bonding dan ‘diffusion bonding’.
  3. ‘brazing and soldering digunakan dalam industri elektronik.
 ‘Gas weld’ menggunakan tenaga haba yang tinggi daripada ‘gas torch’ untuk menyambungkan dua logam. ‘Gas weld’ yang sering di gunakan ialah acetylene dicampurkan dengan oksigen.Acetylene adalah gas yang tak berwarna yang di gunakan dalam proses ‘ welding’ dan untuk membuat bahan kimia yang lain. Formula kiminya adalah C2H2. Acetylene akan menyebabkan letupan apabila bercampur dengan udara. Jadi oleh sebab itu bebenang yang mengikat oksogen dan bebenang yang mengikat acetylene adalah berbeza. Ini adalah sebagai salah satu dari langkah kselamatan dan dalam hal ini kita tidak akan tersilap dalam memasang getah pada alator. Disamping itu oksigen dan juga acetylene mempunyai kod warna yang berlainan di mana kod warna bagi oksigen ialah hitam dan biru dan acetylene pula ialah warna merah ataupun meronAcetylene yang bercampur dengan oksigen akan menghasilkan api di mana suhunya boleh mencapai 33160C. api yang terhasil di kenali sebagai ‘oxyacetylene ‘ dan ia di gunakan untuk mengimpal dan memotong logam. Di dalam memotong nisbah yang di perlukan bagi acetylene berbanding oksigen ialah 1:4, manakala dalam mengimpal pula ialah 1:2.Acetylene di simpan di dalam silinder di bawah tekanan yang tinggi. Jika tidak di simpan dengan baik ia akan menyebabkan acetylene meletup. Acetylene tidak akan dapat di simpan dengan selamat pada tekanan 15 psi (0.1 MPa). Oleh itu acetylene akan dicairkan dengan ‘acetone’ dalam silinder khas. Silinder ini mengandungi 300 ft3 (9 m3) gas pada tekanan 250 psi (1.7 MPa).

Monday, 23 June 2014

Can a junior executive afford to live independently in M’sia?

Can a junior executive afford to live independently in M’sia?

June 23, 2014
FEATURE
images (1)By Joshua Ong
In a previous article entitled, Can A Fresh graduate Afford To Live Independently In M’sia?, we compared the average salary of a fresh graduate living and working in the Klang Valley with his/her expected living expenses in an attempt to determine whether the average fresh graduate can actually afford to live independently away from home.
Living on a fresh graduate’s salary of RM 2,500 a month is no easy feat, especially with the recent surge in food and rental prices throughout the Klang Valley. Despite the challenges however, our theoretical fresh graduate “Tom” was able to live through an entire month independently on a fresh graduate’s salary albeit with countless sacrifices required.
Just in case you forgot all about our previous article, here’s a quick summary of the results.
EPF Contribution = RM 275
Rent (Small room according to iBilik) = RM 400
Monthly Public Transportation Cost = RM 150
Student Loan Repayment = RM 350
Meals & Entertainment (Nothing fancy, just the absolute cheapest) = RM 994
Total Monthly Cost = RM 2,169
Leftover Savings (For emergency or for alcohol when Tom gets depressed) = RM 331
As you’ve probably already guessed, Tom isn’t exactly living like an overpaid Malaysian CEO. But while Tom might not be enjoying martinis on a daily basis, he is (at the very least) surviving. After all, no one stays a fresh graduate forever right?
In a few years, Tom will be soaring above the rest of the crowd as a junior executive. Or will he?
First of all, what is a Junior Executive?
To put it simply, a junior executive is a person (usually in his/her mid to late 20s) who has been working within a corporate environment for a period of at least 2-4 years. Think of a junior executive as a worker who has more experience than a fresh graduate but has yet to develop the veteran skills of the more senior members within his/her profession. In Malaysia, the typical junior executive will usually earn an average of RM 3,300 a month, though this amount may vary depending on the field.
Meet junior executive Tom
After slugging it out for 3 years in the same company, 25 year old Tom resigned from his present post and join a new firm (because apparently this is the only way to ever get a raise in the Malaysian workforce). At his new firm, Tom earns a cool RM 3,300 a month, enabling him the ability to indulge in luxuries that were previously unattainable (a girlfriend). In the interim period, Tom has also managed to pay off all his student loans.
Now that Tom is a few years older, can he finally afford to live well in the Klang Valley with his new salary? Let’s weigh out his expected costs.
Housing
Back when Tom first started working, he opted to rent a small room for a meager cost of RM400 a month. The economical yet cramp living conditions of Tom’s former dwelling might have been feasible while he was still single. Unfortunately, with the arrival of Tom’s significant other, a move to a larger facility seems to have edged itself at the top of his agenda.
Most medium sized rooms in housing areas like Kelana Jaya, Damansara Utama and Cheras go for around RM600 a month including utilities and Wi-Fi. It’s not exactly a penthouse at the Hilton, but it’s certainly a lot better than what he used to live in.
Cost = RM 600 per month for medium room including utilities and Wi-Fi (according to iBilik)
Transportation
The unreliable schedule of public transportation in Malaysia is definitely more than enough to drive most Malaysians towards buying their own vehicles even though bus fares are priced at only RM2-3 per trip within the Klang Valley. In the case of our junior executive Tom, the need to own his own vehicle is not just about the convenience of not having to wait for the bus but rather the freedom of having the ability to travel anywhere without having to worry about the constraints of a bus route.
Choosing a used car over a brand new car isn’t exactly the more economical option. On one hand, a used car is usually cheaper, which translates into a small loan and lower interest payments. On the other hand, a used car might not have to vitality of a brand new one, which could mean more trips to the local mechanic over the next few years.
For simplicity sake, let’s imagine that Tom choose to buy a basic brand new 1.3L Perodua Myvi. Factoring in taxes and other associated costs, the total cost should be around RM 47,000. Assuming that he successfully made the 10% down-payment, he should be paying approximately RM 475 monthly for a car loan of RM 42,300 for 9 years.
Cost = RM 474 per month for car loan repayment on brand new 1.3L Perodua Myvi
+ RM 160 per month for petrol (assuming Tom is a moderate driver)
+ RM 90 per month for car insurance coverage (Tom always drives safe but he still needs this)
+ RM 7.5 per month for road tax (Tom is patriotic)
= RM 731.50
Meals, entertainment & communication
Given that Tom has been steadily working for the last three years, he has (among other things) been able to build a solid credit history. This means that in addition to the car loan for his Perodua Myvi, he would also be eligible to apply for a credit card.
A credit card is not just a fancy piece of plastic. It is an avenue from which Tom can now borrow money in an instant for all his entertainment needs. As long as makes the minimum monthly repayment every month, he can essentially spend above his means whilst dodging the interest rate bullet. In addition to allowing Tom the ability to maximise his spending, owning a credit card will also give him certain benefits like cash back and reward points.
For example; if Tom decided to go with a credit card with which he would be entitled to 10% cash back on selected purchases with a minimum monthly required payment of only RM 50.
Assuming that Tom spends an average of RM 50 daily for meals & entertainment, this works out to a sum of RM 1,500 per month. In order to fully utilise his credit card’s cash back feature, Tom stacks RM 500 of his purchases onto his credit card.
Communication is important in every relationship, which is why Tom has invested in an RM 100 a month mobile phone plan with data. Now his girlfriend can send him photos of her breakfast, lunch and dinner along with random emoticons and acronyms that obviously desecrate the English language. But Tom doesn’t mind because she’s sensitive and has a thing for pandas.
Cost = RM 50 x 30 days = RM 1,500 per month for meals & entertainment
Amount not charged to credit card = RM 1.000 (paid in cash)
Amount charged to credit card = RM 500 – (cash back of 10% x RM 500) = RM 450
Mobile Phone Plan with Data = RM 100
New Cost = RM 1,550 (assuming Tom is a good boy and always pays up his entire credit card bill)
Survive and thrive but don’t live for tomorrow…
Adding up all of Tom’s monthly costs will give us a grand total of RM 2881.50, which is well below Tom’s salary (even when the almighty EPF and income tax is factored in).
Unfortunately, while Tom is living rather comfortably, he is certainly not saving much money every month. If (God forbid) an emergency befalls upon Tom then he will barely have any funds stuck in his savings account to fall back on.
What do you think? Is this the way a junior executive should be living?
Joshua Ong is an Investigative Journalist of SaveMoney.my, an online consumer advice portal which aims to help Malaysians save money through smart (and most of the time painless) savings in their daily banking, technology, and lifestyle spending habits.