Saturday, 10 May 2014

Apa itu CBP ?
CBP juga dikenali sebagai VAT (value added tax) atau cukai nilai ditambah di kebanyakan negara adalah cukai pelbagai peringkat penggunaan barangan dan perkhidmatan.
CBP dikenakan ke atas bekalan barangan dan perkhidmatan di setiap peringkat rantaian bekalan daripada pembekal sehingga peringkat peruncit. Walaupun CBP dikenakan di setiap peringkat rantaian bekalan, elemen cukai tidak menjadi sebahagian daripada kos produk kerana cukai input boleh ditolak oleh perniagaan di langkah seterusnya dalam rantaian bekalan.
CBP adalah cukai kepenggunaan yang meluas meliputi semua sektor ekonomi iaitu semua barang dan perkhidmatan yang dibuat di Malaysia dan  diimport kecuali barang dan perkhidmatan tertentu yang dikategorikan di bawah perintah pembekalan berkadar sifar dan perintah pembekalan dikecualikan sebagaimana yang ditentukan oleh Menteri Kewangan dan disiarkan dalam Warta.
Asas utama CBP adalah ciri-ciri kawalan kendiri (self-policing) yang membolehkan perniagaan untuk menuntut kredit cukai input mereka secara automatik dalam sistem perakaunan mereka. Ini memudahkan prosedur-prosedur pentadbiran bagi pihak Kerajaan dan juga peniaga. Oleh itu, sistem penyampaian Kerajaan dapat dipertingkatkan lagi.
Kita perlu membayar cukai supaya kerajaan boleh membiayai pembangunan sosio ekonomi termasuk menyediakan infrastruktur, pendidikan ,penjagaan kesihatan, kebajikan dan keselamatan negara dan lain-lain.
"Sejak beberapa dekad yang lalu, telah menjadi trend di seluruh dunia untuk memperkenalkan sistem CBP berperingkat. Hari ini, hampir 90% penduduk dunia hidup dalam negara dengan CBP, termasuk China, Indonesia, Thailand, Singapura dan India.

Memahami CBP
CBP dilevi dikenakan dicaj ke atas pembekalan barang dan perkhidmatan yang dibuat dalam menjalankan atau meneruskan perniagaan di Malaysia oleh orang kena cukai. CBP juga dikenakan ke atas pengimportan barang dan perkhidmatan.
Pembekalan bercukai adalah pembekalan yang berkadar standard atau berkadar sifar. Manakala pembekalan dikecualikan dan di luar skop bukan pembekalan bercukai. CBP akan dilevi dan dikenakan ke atas nilai pembekalan.
CBP hanya boleh dilevi dan dikenakan jika perniagaan itu berdaftar. Sesuatu perniagaan tidak bertanggungjawab untuk didaftarkan jika nilai pusingan tahunan pembekalan bercukai tidak mencapai nilai ambang yang ditetapkan. Oleh itu, perniagaan itu tidak boleh mengenakan dan memungut CBP atas pembekalan barang dan perkhidmatan yang dibuat kepada pelanggan mereka. Bagaimanapun, perniagaan boleh memohon untuk berdaftar secara sukarela.
Hampir semua negara mengenakan cukai pendapatan iaitu peratusan daripada pendapatan individu atau keuntungan perniagaan. Kerajaan juga boleh mendapatkan hasil dengan mengenakan cukai ke atas pengilangan atau jualan barang seperti cukai jualan dan duti eksais. CBP adalah salah satu kaedah memungut cukai yang lebih baik daripada yang lain.

Latar Belakang

CBP bukan baru

Konsep di sebalik CBP dicipta oleh pegawai cukai Perancis pada tahun 1950-an. Di beberapa negara, CBP dikenali sebagai VAT, atau Cukai Nilai Ditambah. Hari ini, lebih daripada 150 negara, termasuk Kesatuan Eropah dan negara-negara Asia seperti Sri Lanka, Singapura dan China telah melaksanakan percukaian dalam bentuk ini. Kira-kira 90 peratus daripada penduduk dunia tinggal di negara-negara yang telah melaksanakan VAT atau CBP.
Berikut adalah beberapa kadar cukai negara-negara di seluruh dunia yang telah melaksanakan CBP atau VAT.


Sejarah Percukaian di Malaysia

Di Malaysia, sistem percukaian kita melibatkan beberapa jenis cukai tidak langsung:
  • Duti Import

    • Ke atas barang yang dibawa masuk ke dalam negara
  • Duti Eksport

    • Ke atas barang yang dibawa keluar Negara
  • Cukai Jualan

    • Ke atas sebilangan besar barang pada masa import atau pada peringkat pengilangan dengan 2 kadar cukai iaitu 5% dan 10%.
  • Cukai Perkhidmatan

    • Ke atas perkhidmatan yang disediakan oleh restoran, hotel, telekomunikasi, perkhidmatan professional oleh arkitek, jurutera, peguam dan lain-lain.
  • Duti Eksais

    • Ke atas barang tertentu seperti kenderaan, minuman keras, beer dan produk tembakau.
CBP akan menggantikan cukai jualan dan cukai perkhidmatan.

Cukai kepenggunaan Semasa

a) Cukai jualan

Cukai jualan diperkenalkan pada 29 Februari 1972 sebagai cukai kepenggunaan seperingkat yang dilevi dan dikenakan ke atas barang yang dikilang di Malaysia dan barang yang diimport.
Kadar cukai jualan semasa adalah seperti berikut:
  • Kadar dikurangkan iaitu 5% ke atas barang makanan dan bahan binaan.
  • Kadar am 10%.
  • Kadar spesifik ke atas produk petroleum.

    Pelesenan cukai jualan

    Pengilang barang yang jumlah jualan tahunan RM 100,000.00 dan ke atas dikehendaki dilesenkan di bawah Akta Cukai Jualan. Pengilang yang jumlah jualan tahunan kurang RM 100,000.00 perlu memohon sijil pengecualian daripada perlesenan.

    Skop cukai

    Cukai jualan dilevi ke atas barang pengilangan tempatan semasa barang dijual atau dilupus oleh pengilang. Ia dipanggil cukai seperingkat kerana ia dikenakan sekali sahaja sama ada di peringkat input atau output.


b) Cukai Perkhidmatan

Cukai perkhidmatan diperkenalkan pada 1 Mac 1975 sebagai cukai kepengunaan seperingkat yang dilevi dan dikenakan ke atas perkhidmatan tertentu oleh orang kena cukai di Malaysia. Pada masa ini kadar cukai perkhidmatan adalah seperti berikut:
  • Kadar sama rata 6%
  • Kadar spesifik untuk kredit kad ( RM 50.00 mulai Januari 2010)

    Pelesenan

    Mana-mana orang dalam perniagaan yang menyediakan perkhidmatan bercukai di tempat/establismen yang ditetapkan dikehendaki dilesenkan di bawah Akta Cukai Perkhidmatan berdasarkan nilai ambang berikut:
    Nilai ambangPerkhidmatan bercukai
    Tiada nilai ambanga. Hotel yang mempunyai lebih 25 bilik (Kumpulan A)
    b. Restoran, bar, snek bar, rumah kopi yang terletak di dalam hotel yang mempunyai lebih 25 bilik (kumpulan B1)
    c. Kelab malam, dewan tari, kabarate, pusat kesihatan, rumah urut yang diluluskan dan rumah beer (kumpulan D)
    d. Semua jenis polisi insurans untuk perniagaan
    e. Perkhidmatan telekomunikasi
    f. Perkhidmatan pelepasan barang dari kawalan kastam
    g. Perkhidmatan perakaunan, pengauditan oleh akauntan swasta
    h. Perkidmatan perundangan oleh firma guaman
    i. Perkhidmatan kejuruteraan oleh jurutera bertauliah
    j. Perkhidmatan arkitek oleh firma arkitek
    k. Perkhidmatan mengukur oleh juru ukur berlesen
    l. Perkhidmatan khidmat nasihat oleh konsultan
    m. Perkhidmatan pengurusan oleh syarikat pengurusan
    n. Kad kredit/caj pengeluaran kad kredit
    Perolehan jualan tahunan RM 150,000.00 dan ke atasPerkhidmatan yang diberikan oleh kumpulan professional di bawah kumpulan G
    a. Penyediaan tempat letak kereta
    b. Penyediaan perkhidmatan kiriman cepat
    c. Penyediaan pusat servis dan pusat membaiki kenderaan bermotor
    d. Penyediaan pengawal keselamatan atau security orang lain oleh agensi persendirian
    e. Penyediaan perkhidmatan pekerjaan oleh agensi persendirian
    Perolehan jualan tahunan RM 300,000.00 dan ke atasa. Restoran, bar snek bar, rumah kopi yang terletak di dalam hotel yang mempunyai 25 bilik/kurang (kumpulan B2)
    b. Perkhidmatan yang disedikan oleh kelab golf (kumpulan E)
    c. Perkhidmatan yang disedikan oleh hospital swasta (kumpulan F)
    d. Perkhidmatan kereta sewa dan pandu/kereta dengan/tanpa pemandu ( kumpulan G)
    e. Perkhidmatan pengiklanan oleh agensi pengiklanan ( kumpulan G)
    Perolehan jualan tahunan RM 3,000,000.00 dan ke atasRestoran, bar, snek bar, rumah kopi yang terletak di luar hotel termasuk food court (kumpulan C)

    Skop cukai

    Cukai perkhidmatan dikenakan ke atas perkhidmatan seperti di dalam jadual kedua Peraturan Cukai Perkhidmatan 1975.

    Bagaimana cukai perkhidmatan dikenakan

    Negara yang Melaksanakan CBP atau VAT

    Senarai Negara yang melaksanakan GST

    • Sehingga kini, terdapat 160 negara di serata dunia yang telah melaksanakan VAT/GST.
      Berikut adalah bilangan negara mengikut rantau.
      No.RegionNo. of Country
      1ASEAN7
      2Asia19
      3Europe53
      4Oceania7
      5Africa44
      6South America11
      7Caribbean, Central & North America19
    • Daripada 160 negara, lapan negara adalah bukan Negara Anggota Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB):
      1. Azores
      2. Taiwan
      3. Faroe Islands
      4. Isle of Man
      5. Jersey
      6. Kosovo
      7. Madeira; and
      8. Niue
    • Bilangan Negara Anggota PBB adalah 193 dan daripada 193, hanya 41 Negara Anggota tidak melaksanakan VAT/GST, seperti berikut:
    • Negara yang baru melaksanakan VAT/GST (sejak 5 tahun yang lepas) adalah:
    • Negara yang menuju ke arah sistem VAT/GST:
      → Afghanistan, Bahamas, Bhutan, Kiribati, Kepulauan Marshall, Micronesia, Palau, Sao Tome dan Principe, Syria
      → Majlis Kerjasama Negara-Negara Arab Teluk (Bahrain, Kuwait, Qatar, Arab Saudi, Oman dan Emiriah Arab Bersatu)
      → China & India – untuk mewujudkan sistem GST yang seragam
    • Senarai terperinci adalah dilampirkan.












    • Mengapa CBP ?
      CBP dicadang untuk menggantikan cukai penggunaan semasa iaitu cukai jualan dan cukai perkhidmatan (SST). Pengenalan CBP adalah sebahagian daripada pembaharuan cukai Kerajaan untuk meningkatkan kecekapan dan keberkesanan sistem percukaian sedia ada.

      CBP telah dibuktikan satu sistem cukai yang lebih baik kerana ia lebih berkesan, cekap, telus dan mesra perniagaan dan boleh merangsang pertumbuhan ekonomi serta meningkatkan daya saing dalam pasaran global.

      CBP berkebolehan menjana sumber hasil yang lebih stabil kepada negara kerana ia kurang dipengaruhi turun naik ekonomi.

      Adalah penting untuk menggantikan SST sedia ada dalam usaha untuk mengatasi kelemahan yang wujud seperti cukai berperingkat, bertindih, pemindahan harga dan nilai pindah, tiada pelepasan lengkap barang dieksport, menggalakkan integrasi menegak, kerenah birokrasi pentadbiran, isu-isu klasifikasi dan lain-lain.

      Pelbagai manfaat bahawa CBP boleh menawarkan kepada pengguna perniagaan dan Malaysia adalah:
      • Meningkatkan taraf hidup

        Hasil daripada CBP boleh digunakan untuk tujuan pembangunan infrastruktur sosial seperti kemudahan dan institusi kesihatan, infrastruktur pendidikan dan kemudahan awam untuk meningkatkan lagi taraf hidup.
      • Mengurangkan kos perniagaan

        Di bawah sistem semasa, sesetengah perniagaan membayar cukai berganda dan kadar cukai di tahap yang lebih tinggi kerana berlakunya cukai atas cukai (cukai bertindih). Dengan CBP, perniagaan bermanfaat kerana boleh mendapatkan balik cukai input atas bahan mentah dan perbelanjaan yang ditanggung, dan seterusnya mengurangkan kos menjalankan perniagaan.
      • Pembangunan negara

        CBP adalah satu kaedah yang lebih baik dan cekap. Lebih banyak dana boleh disalurkan ke dalam projek-projek pembangunan negara untuk kemajuan ke arah menjadi negara berpendapatan tinggi.
      • Keadilan dan kesaksamaan

        CBP dikenakan secara sama rata antara perniagaan yang terlibat, sama ada di peringkat pengilangan, pemborong, peruncit atau di sektor perkhidmatan.
      • Meningkatkan sistem penyampaian

        CBP akan ditadbir dalam persekitaran sistem elektronik dan boleh mempercepatkan sistem penyampaian, terutamanya bagi tuntutan bayaran balik. Ini menjadikan ia lebih cepat, cekap dan boleh dipercayai.
      • Meningkatkan daya saing global

        Harga eksport Malaysia akan menjadi lebih berdaya saing di persada global kerana tidak dikenakan CBP dan CBP yang ditanggung ke atas input boleh didapatkan semula di sepanjang rantaian pembekalan. Ini akan memperkukuhkan industri eksport negara dan membantu negara untuk lebih maju.
      • Meningkatkan pematuhan

        SST mempunyai banyak kelemahan yang menyukarkan pentadbiran. Sistem CBP mempunyai mekanisme yang tersedia menjadikan pentadbiran cukai lebih berkawalan kendiri (self-policing) dan dengan ini akan mempertingkatkan pematuhan.
      • Mengurangkan kerenah birokrasi

        SST berkehendakkan peniaga memohon kelulusan bahan bebas cukai dan pengecualian khas untuk harta alih. Kehendak ini tidak perlu di bawah CBP dan perniagaan boleh offset CBP ke atas input dalam penyata mereka.
      • Harga adil kepada pengguna

        CBP menghapuskan cukai bertindih di bawah SST. Pengguna akan membayar harga yang lebih berpatutan bagi kebanyakan barang dan perkhidmatan berbanding SST.
      • Lebih telus

        CBP adalah lebih telus kerana pengguna akan tahu sama ada barang atau perkhidmatan diperoleh tertakluk kepada cukai dan amaun cukai yang perlu dibayar.
      • Bagaimana CBP Dilaksanakan
        Perniagaan yang membuat pembekalan bercukai perlu berdaftar di bawah CBP jika nilai pusing tahunan mereka telah melebihi nilai ambang yang ditetapkan. Hanya orang berdaftar boleh mengena dan memungut CBP ke atas pembekalan barang dan perkhidmatan bercukai yang dibuat olehnya. CBP dikenakan ke atas nilai atau harga jualan produk. Jumlah CBP yang ditanggung ke atas input (cukai input) boleh ditolak daripada jumlah CBP yang dikenakan (cukai output) oleh orang berdaftar.
        Jika jumlah cukai output adalah lebih daripada cukai input dalam tempoh bercukai yang berkaitan, perbezaan itu hendaklah diremitkan kepada Kerajaan. Bagaimanapun, jika cukai input adalah lebih daripada cukai output, perbezaan akan dipulangkan oleh Kerajaan.

        Apa yang anda perlu buat

        CBP menghendaki perniagaan-perniagaan yang telah melebihi nilai ambang yang ditetapkan untuk berdaftar dan menyimpan rekod cukai input dan output. Perniagaan ini melaporkan tanggungan mereka di dalam tempoh tertentu yang dipanggil tempoh bercukai.
        Kaji bahagian-bahagian berikut untuk memahami tanggungjawab dan kewajipan sebagai orang berdaftar CBP.
        • Pendaftaran perniagaan
        • Mengeluarkan invois cukai
        • Perakaunan untuk CBP
        • Mengemukakan penyata CBP
        • Mekanisma kredit cukai input
        • Tuntutan bayar balik CBP
        • Pembayaran CBP
        • Kesalahan-kesalahan
        • Semakan semula dan rayuan

          1. Mendaftar perniagaan

          Langkah pertama untuk bersiap sedia untuk CBP adalah mendaftar untuk nombor pendaftaran CBP. Anda perlu pastikan samada anda dikehendaki untuk berdaftar atau memilih untuk berdaftar secara sukarela.
          Seseorang yang perniagaannya mempunyai nilai pusingan tahunan melebihi RM500,000 bertanggungan untuk berdaftar CBP. Seseorang itu termasuk individu, pemilik tunggal, pengkongsian, syarikat, pemegang amanah, pertubuhan, estet, kesatuan, kelab persatuan atau mana-mana pertubuhan termasuk jabatan kerajaan atau pihak berkuasa tempatan yang terlibat di dalam perniagaan yang membuat pembekalan bercukai di Malaysia.
          Nilai pusingan bercukai tahunan boleh ditentukan berdasarkan salah satu daripada berikut:
          • Jumlah pembekalan bercukai bulan semasa dan sebelas (11) bulan sebelumnya, atau
          • Jumlah pembekalan bercukai bulan semasa dan jangkaan sebelas (11) bulan seterusnya.

          Adalah perlu untuk menentukan jenis pendaftaran yang terbaik untuk perniagaan anda:
          • Pendaftaran secara sukarela
          • Pendaftaran kumpulan
          • Pendaftaran cawangan/bahagian

          Pembatalan Pendaftaran

          Permohonan bagi pembatalan pendaftaran perniagaan hendaklah dibuat dalam tempoh tiga puluh (30) hari dari tarikh berlakunya keadaan-keadaan berikut:
          • Perniagaan telah ditamatkan
          • Tidak lagi memenuhi syarat-syarat pendaftaran

          Pendaftaran Secara Sukarela

          • Seseorang yang membuat pembekalan bercukai dan nilai pusingan bercukai tahunannya RM 500,000 dan ke bawah tidak dikehendaki berdaftar. Bagaimanapun anda boleh memohon untuk berdaftar secara sukarela. Pendaftaran secara sukarela di benarkan tetapi hendaklah kekal berdaftar sekurang-kurangnya bagi tempoh dua (2) tahun.
          • Setelah berdaftar, mereka perlu mengena dan memungut CBP ke atas pembekalan bercukai dan pada masa yang sama berhak untuk mendapat tuntutan kredit cukai input dan layak untuk mendapat kemudahan-kemudahan yang disediakan di bawah perundangan CBP.

          Pendaftaran Kumpulan

          Pendaftaran kumpulan adalah satu kemudahan yang membenarkan beberapa syarikat untuk berdaftar sebagai satu kumpulan dan memusatkan pentadbiran mereka untuk tujuan pengakaunan CBP. Setiap syarikat hendaklah didaftarkan secara berasingan sebelum mereka boleh berdaftar dan setiap syarikat hendaklah membuat pembekalan bercukai sepenuhnya.

          Syarat-syarat untuk pendaftaran kumpulan

          • Syarikat-syarikat adalah layak untuk pendaftaran kumpulan jika satu syarikat mengawal satu syarikat lain. Satu syarikat dianggap mengawal syarikat lain jika syarikat yang pertama itu memegang secara langsung, atau tidak secara langsung melalui subsidiari atau bersama-sama secara langsung atau tidak langsung melalui subsidiari, lebih dari 50% modal saham yang dikeluarkan oleh syarikat kedua.
          • Seorang anggota hendaklah dicalonkan oleh kumpulan untuk menjadi anggota wakil kumpulan.
          • Pembekalan bercukai yang dibuat oleh atau kepada anggota kumpulan hendaklah dikira sebagai pembekalan oleh atau kepada anggota wakil kumpulan.
          • Pembekalan di antara anggota kumpulan tidak diambilkira sebagai pembekalan.
          • Setiap anggota kumpulan adalah perlu menyimpan rekod dengan sempurna kerana mereka bertanggungan secara bersesama dan berasingan.

          Pendaftaran Cawangan/Bahagian

          Orang kena cukai yang menjalankan perniagaannya di dalam beberapa cawangan atau bahagian atas permohonan dan tertakluk kepada terma-terma dan syarat-syarat yang ditetapkan, boleh berdaftar di atas nama cawangan atau bahagian tersebut. Kemudahan ini disediakan untuk orang kena cukai yang mempunyai beberapa unit pengakaunan kendiri untuk mendaftar setiap unit secara berasingan untuk CBP.Setiap cawangan/bahagian akan diberikan nombor pendaftaran CBP secara berasingan dan mengemukakan penyatanya sendiri. Bagaimanapun orang kena cukai kekal bertanggungan ke atas semua tanggungan CBP untuk semua cawangan/bahagian.

          2. Mengeluarkan invois cukai

          Apabila anda mengenakan CBP, adalah perlu untuk mengeluarkan invois cukai yang mengandungi amaun CBP dan harga pembekalan secara berasingan. Invois cukai mesti dikeluarkan dalam tempoh dua puluh satu (21) hari setelah masa pembekalan.
          Maklumat yang mesti ditunjukkan di dalam invois cukai:
          • Perkataan ‘invois cukai’ di tempat yang ketara;
          • Nombor siri invois cukai;
          • Tarikh pengeluaran invois cukai;
          • Nama (atau nama perdagangan), alamat dan nombor pengenalan CBP pembekal;
          • Nama dan alamat orang yang menerima pembekalan barang atau perkhidmatan;
          • Diskripsi barang atau perkhidmatan yang dibekalkan;
          • Kuantiti atau jumlah barang atau perkhidmatan yang dibekalkan contohnya berapa liter petrol, berapa kilo daging atau berapa jam buruh;
          • Apa-apa diskaun yang ditawarkan;
          • Jumlah amaun kena dibayar tidak termasuk cukai, kadar cukai dan jumlah cukai dikenakan ditunjukkan secara berasingan;
          • Jumlah amaun kena dibayar termasuk jumlah cukai dikenakan.
          Ketua Pengarah Kastam boleh, atas permohonan, membenarkan invois cukai berbeza dari di atas sama ada dari segi maklumat di dalam invois cukai atau jenis invois cukai yang berbeza iaitu invois cukai dipermudah.

          Invois Cukai Dipermudah

          Invois cukai dipermudah tidak mengandungi semua butiran seperti dalam invois cukai standard dan tertakluk kepada kelulusan Ketua Pengarah Kastam. Invois cukai dipermudah boleh digunakan oleh orang berdaftar untuk menuntut ITC dengan syarat nilai invois (termasuk CBP) tidak melebihi RM500.00.
          Ketua Pengarah Kastam boleh membenarkan invois cukai dipermudah dikeluarkan mengandungi maklumat seperti berikut:
          • Nama (atau nama perdagangan), alamat dan nombor pengenalan CBP pembekal;
          • Tarikh invois dikeluarkan;
          • Nombor siri invois;
          • Diskripsi barang atau perkhidmatan yang dibekalkan;
          • Jumlah amaun kena dibayar termasuk jumlah cukai yang dikenakan; dan
          • Untuk setiap kadar cukai yang dikenakan, amaun kena dibayar, termasuk cukai dan kadar cukai dikenakan.

          3. Pengakaunan untuk CBP

          Umumnya, setiap orang kena cukai hendaklah mengakaun CBP berdasarkan pengakaunan pada asas terakru (invois) iaitu setiap cukai output dan cukai input perlu diakaun dan dituntut berdasarkan pada masa invois dikeluarkan atau diterima.
          Bagaimanapun terdapat kategori orang kena cukai dibenarkan mengguna pengakaunan pada asas bayaran (tunai). Kemudahan ini boleh diberi kepada perniagaan yang menjalankan aktiviti mereka hanya dengan asas bayaran tunai.
          Setiap rekod perniagaan dan pengakaunan yang berkaitan dengan transaksi CBP perlu disimpan dalam Bahasa Melayu atau Bahasa Inggeris dalam tempoh tujuh (7) tahun.

          4. Mengemukakan Penyata CBP

          Penyata CBP hendaklah dikemukakan ke pejabat CBP tidak lewat daripada hari terakhir bulan berikutnya selepas berakhirnya tempoh bercukai.
          Tempoh bercukai adalah jurang masa yang tetap yang mana orang kena cukai adalah bertanggungan untuk mengakaun dan membayar CBP kepada Kerajaan. Tempoh bercukai standard adalah berasaskan suku tahun. Bagaimanapun orang berdaftar boleh memohon untuk diberikan tempoh bercukai yang lain (bulanan atau setiap enam (6) bulan) tertakluk kepada syarat-syarat berikut:
          KategoriTempohSyarat-syarat
          Tempoh bercukai standardTiga bulan
          • Perolehan bercukai tidak melebihi RM5 juta
          Tempoh bercukai tidak standardSatu bulan
          • Perolehan bercukai melebihi RM5 juta
          • Atas permintaan dan tertakluk kepada kelulusan
          Enam bulan
          • Kes-kes khas

          5. Mekanisma kredit cukai input

          Perniagaan perlu mengena dan memungut CBP atas setiap pembekalan barang dan perkhidmatan kepada pengguna. Hanya perniagaan yang berdaftar CBP boleh mengena dan memungut CBP. Perniagaan ini dibenarkan untuk menuntut apa-apa amaun CBP yang telah dibayar untuk input perniagaan secara offset terhadap cukai output.
          • Lebihan cukai output hendaklah dibayar kepada kerajaan dalam tempoh yang ditetapkan.
          • Di dalam keadaan jumlah cukai input tidak boleh diperolehi secara keseluruhan, perniagaan tersebut boleh membuat tuntutan bayar balik dari kerajaan.

          Nota:
          • Tempoh masa maksima cukai input itu boleh dituntut adalah enam tahun dari tarikh pembekalan.
          • Kredit cukai input tidak boleh dituntut ke atas input disekat seperti CBP dibayar ke atas motokar penumpang, yuran kelab, premium insuran perubatan dan kemalangan peribadi, perbelanjaan perubatan, faedah keluarga, perbelanjaan hiburan kepada seseorang selain daripada pekerja.
          • Kaedah pengagihan perlu digunakan apabila orang kena cukai yang membuat pembekalan bercampur.

          6. Tuntutan bayar balik CBP

          Tuntutan bayar balik cukai input boleh dibuat secara offset dengan CBP, duti kastam dan eksais yang belum dibayar. Bayaran balik akan dibuat kepada penuntut dalam tempoh empat belas (14) hari bekerja untuk tuntutan yang dikemukakan secara eletronik atau dua puluh lapan (28) hari jika tuntutan dikemukakan secara manual.

          7. Pembayaran CBP

          Jika cukai output melebihi cukai input, perbezaan tersebut perlu dibayar kepada Kerajaan bersama-sama penyata CBP tidak lewat daripada hari terakhir bulan berikutnya selepas berakhirnya tempoh bercukai. Pembayaran di atas talian adalah melalui:
          • Bank (akan dilantik).
          • Kemudahan internet.
          Pembayaran secara manual
          • Pembayaran melalui cek/ deraf bank/ kiriman wang perlu dibuat atas nama Ketua Pengarah Kastam dan dihantar ke::
              Ketua Pengarah Kastam
              Jabatan Kastam Diraja Malaysia
              Kompleks Kastam Kelana Jaya
              No.22 Jalan SS6/3
              Kelana Jaya 47301
              Petaling Jaya, Selangor
            Atau
          • Bayar di mana-mana kaunter pejabat CBP dari 8.00am – 5.00pm atau dengan menggunakan perkhidmatan bank yang dilantik.

          8. Kesalahan

          Penalti boleh dikenakan ke atas kesalahan-kesalahan yang dilakukan seperti berikut:
          • Apa-apa kekurangan pada cukai bersih yang perlu dibayar .
          • Tidak mengemukakan penyata CBP.
          • Penyata CBP dikemukakan dengan tiada atau kurang bayaran;
          • Apa-apa bayaran balik yang dituntut secara tidak benar
          • Kegagalan untuk berdaftar.

          9. Semakan semula dan rayuan

          Mana-mana individu yang terkilan dengan keputusan pegawai CBP boleh memohon untuk semakan semula kepada Ketua Pengarah Kastam dalam tempoh tiga puluh (30) hari dari tarikh pemberitahuan keputusan. Selain dari itu dia juga boleh membuat rayuan terus kepada Tribunal Rayuan CBP dalam tempoh tiga puluh (30) hari dari tarikh keputusan yang dipertikaikan.
          Orang kena cukai boleh membentangkan kes rayuannya sendiri atau melantik mana-mana pihak membentangkan kes rayuan bagi pihaknya. Prosiding perbicaraan akan dijalankan secara tertutup melainkan kedua-dua pihak bersetuju untuk perbicaraan secara terbuka.
          Bagaimana CBP dikenakan dan dipungut di peringkat pemborong untuk pembekalan berkadar standard:

          Pembekalan Berkadar Standard
          Pengiraan CBP di semua peringkat rantaian untuk pembekalan berkadar sifar:
          Tingkat Pembekalan Harga Jualan (termasuk CBP 4%)Bayaran pada Kerajaan
          PemborongHarga Jualan = RM100.00
          CBP = RM0.00
          Jumlah Harga Jualan = RM100.00
          CBP dipungut = RM0.00
          Tolak: CBP dibayar =RM0.00
          CBP dibayar = RM0.00
          PeruncitHarga Jualan = RM125.00
          CBP = RM0.00
          Jumlah Harga Jualan = RM125.00
          CBP dipungut = RM0.00
          Tolak: CBP dibayar =RM0.00
          CBP dibayar = RM0.00

          Nota:

          • Dalam contoh di atas, pembekalan oleh pemborong adalah pembekalan berkadar sifar. Tiada CBP dikutip oleh pemborong pada jualan kepada pengguna tetapi dia berhak untuk menuntut semua CBP input ke atas overhead, jentera dan pembungkusan.
          • Bagaimanapun, bagi ilustrasi di atas, input lain diabaikan. Harga akhir pengguna perlu membayar RM125.00 (tiada CBP).
          Pembekalan berkadar standard adalah barang dan perkhidmatan yang dikenakan CBP pada kadar standard. CBP dipungut oleh perniagaan dan dibayar kepada Kerajaan. Mereka boleh menuntut kembali kredit pada input mereka. Jika cukai input mereka adalah lebih besar daripada cukai output, mereka boleh menuntut kembali perbezaan tersebut.

          Bagaimana CBP dikenakan dan dipungut di peringkat pemborong untuk pembekalan berkadar standard:
          Pengiraan CBP di semua tingkat rantaian untuk pembekalan berkadar standard:

          Tingkat PembekalanHarga Jualan (termasuk CBP 6%)Bayaran pada Kerajaan
          Pembekal bahan mentahHarga Jualan = RM50.00
          CBP = RM3.00
          Jumlah Harga Jualan = RM53.00
          CBP dipungut = RM3.00
          Tolak: CBP dibayar =RM0.00
          CBP dibayar = RM3.00
          PengilangHarga Jualan = RM100.00
          CBP = RM6.00
          Jumlah Harga Jualan = RM106.00
          CBP dipungut = RM6.00
          Tolak: CBP dibayar =RM3.00
          CBP dibayar = RM3.00
          PemborongHarga Jualan = RM125.00
          CBP = RM7.50
          Jumlah Harga Jualan = RM132.50
          CBP dipungut = RM7.50
          Tolak: CBP dibayar =RM6.00
          CBP dibayar = RM1.50
          PeruncitHarga Jualan = RM156.00
          CBP = RM9.36
          Jumlah Harga Jualan = RM165.36
          CBP dipungut = RM9.36
          Tolak: CBP dibayar =RM7.50
          CBP dibayar = RM1.86
          Pembekalan Berkadar Sifar
          Ini adalah bekalan yang dikenakan cukai yang tertakluk kepada kadar sifar. Perniagaan adalah layak untuk menuntut kredit cukai input dalam memperolehi bekalan ini, dan mengenakan CBP pada sifar kadar kepada pengguna
          Bagaimana CBP berfungsi pada bekalan berkadar sifar:
          Bagaimana CBP berfungsi di peringkat pemborong pada pembekalan berkadar sifar:
          Pengiraan CBP di semua peringkat rantaian untuk pembekalan berkadar sifar:
          Tingkat Pembekalan Harga Jualan (termasuk CBP 4%)Bayaran pada Kerajaan
          PemborongHarga Jualan = RM100.00
          CBP = RM0.00
          Jumlah Harga Jualan = RM100.00
          CBP dipungut = RM0.00
          Tolak: CBP dibayar =RM0.00
          CBP dibayar = RM0.00
          PeruncitHarga Jualan = RM125.00
          CBP = RM0.00
          Jumlah Harga Jualan = RM125.00
          CBP dipungut = RM0.00
          Tolak: CBP dibayar =RM0.00
          CBP dibayar = RM0.00

          Nota:

          • Dalam contoh di atas, pembekalan oleh pemborong adalah pembekalan berkadar sifar. Tiada CBP dikutip oleh pemborong pada jualan kepada pengguna tetapi dia berhak untuk menuntut semua CBP input ke atas overhead, jentera dan pembungkusan.
          • Bagaimanapun, bagi ilustrasi di atas, input lain diabaikan. Harga akhir pengguna perlu membayar RM125.00 (tiada CBP).
          Pembekalan Dikecualikan
          Ini adalah pembekalan tanpa cukai yang tidak tertakluk kepada CBP. Perniagaan tidak layak untuk menuntut kredit cukai input dalam memperolehi bekalan ini, dan tidak boleh mengenakan cukai output kepada pengguna.
          Bagaimana CBP berfungsi pada pembekalan dikecualikan:


          Bagaimana CBP berfungsi pada pembekalan dikecualikan oleh penyedia perkhidmatan:
          Pengiraan CBP pada pembekalan yang dikecualikan:
          Tingkat PembekalanHarga Jualan (termasuk CBP 6%)Bayaran pada Kerajaan
          Pembekal bahan mentahHarga Jualan = RM50.00
          CBP = RM3.00
          Jumlah Harga Jualan = RM53.00
          CBP dipungut = RM3.00
          Tolak: CBP dibayar  =RM0.00
          CBP dibayar = RM3.00
          PengilangHarga Jualan = RM100.00
          CBP = RM6.00
          Jumlah Harga Jualan = RM106.00
          CBP dipungut = RM6.00
          Tolak: CBP dibayar  =RM3.00
          CBP dibayar = RM3.00
          Penyedia PerkhidmatanHarga Jualan = RM129.00
          CBP = RM0.00
          Jumlah Harga Jualan = RM129.00
          CBP dipungut = RM0.00
          Tolak: CBP dibayar  =RM0.00
          CBP dibayar = RM0.00


          Skop dan Caj
          CBP hendaklah dilevi dan dikenakan ke atas pembekalan barang dan perkhidmatan yang dibuat dalam menjalankan perniagaan di Malaysia oleh orang kena cukai. CBP juga dikenakan ke atas pengimportan barang dan perkhidmatan.

          Pembekalan bercukai adalah pembekalan yang berkadar standard atau berkadar sifar. Pembekalan dikecualikan dan di luar skop bukanlah pembekalan bercukai.

          CBP akan dilevi dan dikenakan pada nilai pembekalan.

          CBP hanya boleh untuk dilevi dan dikenakan jika perniagaan itu didaftarkan di bawah CBP. Sebuah perniagaan tidak perlu didaftarkan jika nilai pusingan untuk pembekalan pembekalan bercukai tidak mencapai nilai ambang yang ditetapkan. Oleh itu, perniagaan itu tidak boleh mengena dan memungut CBP ke atas pembekalan barang dan perkhidmatan yang dibuat kepada pelanggan mereka.
           Layanan CBP ke atas Perkhidmatan Kerajaan
          Kemaskini : 15/2/2013 23:59
          Pembekalan yang dibuat oleh Kerajaan secara umumnya dianggap sebagai pembekalan di luar skop. Tiada CBP akan dikenakan ke atas pembekalan yang dibuat oleh Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri seperti perkhidmatan penjagaan kesihatan yang disediakan oleh hospital dan klinik, perkhidmatan pendidikan untuk sekolah rendah dan menengah termasuk pendidikan tinggi, pengeluaran pasport oleh Jabatan Imigresen, pengeluaran lesen dan permit oleh Jabatan Pengangkutan Jalan dan lain-lain.

          Rasional:

          • Untuk memenuhi tanggungjawab sosial dan objektif ekonomi Kerajaan.
          • Untuk mengekalkan status quo pada penyediaan perkhidmatan Kerajaan. 

          Pembekalan kerajaan tertakluk kepada CBP 

          Pembekalan tertentu seperti bekalan air oleh Kerajaan Negeri dan perkhidmatan pengiklanan oleh RTM akan tertakluk kepada CBP kerana sifat komersial perkhidmatan ini.

          Pembekalan oleh badan berkanun dan pihak berkuasa tempatan 

          Pembekalan yang dibuat oleh Badan Berkanun dan Pihak Berkuasa Tempatan akan tertakluk kepada CBP kecuali pembekalan berkenaan berbentuk pengawalseliaan dan penguatkuasaan seperti mengeluarkan lesen dan permit dan sebagainya.
          Bagaimanapun, perniagaan boleh memohon untuk didaftarkan secara sukarela.


GST in Malaysia – How the Goods and Services Tax affects You

GST in Malaysia – How the Goods and Services Tax affects You

As the Budget 2014 (tabled on the 25th of October 2013) announcement came, Malaysians awaited with bated breath on whether the government of the day will or won’t finally introduce a Goods and Services Tax (GST) in Malaysia.

Update: A GST of 6% was announced, with the abolishment of Sales Tax and Service Tax effective 1 April 2015.

For the full lowdown on what was announced in the budget, check out our complete Malaysia Budget 2014 review, as well as our Live Blog: Malaysia Budget 2014 – As it Happened blog post. Alternatively, we covered the Malaysia Budget 2013 in similar fashion. Take a look at our Malaysia Budget 2013 – How the Budget Can Save You Money article.
GST wasn’t the only big thing that was announced, with changes to Personal Income Tax Rates as well.
Read our guide below to find out all about the GST, get the full low down on why it’s being introduced, and what it means for you!
615x300

What is the Goods and Services Tax (GST)?

Known across the world as either GST or VAT (value added tax), it is a broad-based consumption tax (tax on your spending!) which affects all parties in a multi-stage taxation system across the value chain from manufacturing to sales, it is based on a tax-on-value-add concept which avoids duplication of taxes. This is in contrast to both the Sales and Service Tax in Malaysia which is just added at one stage (Sales Tax at manufacturer level, and Service Tax at consumer level).
The Goods and Services Tax in Malaysia (GST) was initially mooted by the federal government in 2011 to replace the existing Sales and Service Taxes, but was met with much resistance from the public at large, partially due to the implication of a price hike in essential goods and services, but also partially due to the lack of clarity around the current consumption tax systems in Malaysia.

Wait, don’t we already have GST in Malaysia? I’ve seen it in some receipts…

Confusingly, there are 2 other indirect taxes already present in the Malaysian tax system. One of them is the Sales Tax (as per the Sales Tax Act 1972), and the other is the Service Tax (under the Service Tax Act 1975). Combined, they are usually referred to as the SST.
The Service Tax part  is the one that is sometimes confusingly referred to as the Government Service Tax (or “GST”) but it is not the usual use of the GST acronym worldwide, Goods and Services Tax.
Note that the Sales Tax and Service Tax are not to be confused with a “Service Charge” of 10% typically present in the hospitality industry (hotels, large restaurants etc.). This charge is not a tax, and the restaurant typically keeps the 10% (and maybe shares some of it with their staff).

Sales Tax – 10% tax on manufacturers and importers

The Sales Tax of 10% is collected from all manufacturers or importers who have yearly revenue of RM100,000 and above. Licensed manufacturers are to charge 10% sales tax on sales value of their manufactured products and to collect the tax from their customers, and remit to Customs every 2 months.
There are a number of items which have a special Sales Tax rate of 5%, and the following manufacturing and import activities are exempted from sales tax (ie. 0%):
  • All exports are exempted from sales tax.
  • Live animals, fish, seafood and certain essential food items including meat, milk, eggs, vegetables, fruits, bread, etc.
  • Medical and educational equipment including sports equipment, books, etc.
  • Photographic equipment and films.
  • Motorcycles not exceeding 200cc capacity, bicycles for adult use.
  • Machinery for textile industry, food preparation industry, paper and printing industry, construction industry, metal industry, etc.
  • Primary commodities including cocoa, rubber, etc.
  • Naturally occuring mineral substances, chemicals, etc.
  • Helicopters, aircraft, ships and other vessels.

Service Tax – 6% tax on service providers (and RM25-50 / year per credit card)

Previously 5%, raised to 6% in January 2011, the Service Tax applies to certain items in the service industry including food and drink outlets and tobacco. The tax also applies to professional and consultancy services provided by the professional firms or persons such as accountants, lawyers, engineers, architect, insurance companies, etc. and is also remitted to Customs authorities every 2 months.
This 6% Service Tax is the thing that is frequently called GST (Government Service Tax) although in international convention, GST normally stands for Goods and Services Tax.
Adding to the confusion is the recent introduction of a RM50 / year Service Tax for principal credit card holders (per credit card) and RM25 / year for supplementary credit card holders, both falling under this Service Tax nomenclature.

How does GST work in Malaysia?

In the current tax regime, the 10% Sales Tax (on manufacturing and imports) and 6% Service Tax (on the F&B and professional services industry) is collected by one party (usually the seller) and passed on to the tax authorities.
For example, in the previous 6% Service Tax regime, when you buy a cup of coffee from Starbucks that says RM15 on the menu, you pay RM15.90 (including the current Service Tax of 6%). Starbucks will keep RM15 and pass on RM0.90 to the tax authorities.
In a GST regime (6% GST in this calculation), the following happens:
1. Starbucks buys the coffee beans from the wholesaler to make your cup of coffee for RM10 (RM10+ 6% GST). The Wholesaler keeps RM10 and passes on RM0.60 from Starbucks to the tax authorities.
2. You buy that cup of coffee from Starbucks which the beans were used to make, and pay RM15.90 (RM15 + 6% GST). Starbucks now keeps RM15 and passes on RM0.30 to the tax authorities (RM0.90 – RM0.60). The reason why Starbucks only passes RM0.30 to the tax authorities is because they have effectively already ‘paid’ RM0.60 in tax earlier on the first RM10, and only RM0.30 tax is left to be paid on the RM5 “value-add”.
We have graphically shown this example below.
gst vs service tax

Why replace Sales Tax and Service Tax (SST) with GST?

The government’s intention has always been to replace the sales and service tax regime with GST and to do so at a GST rate that is revenue-neutral. This means that (when it gets introduced anyway) they don’t expect to collect any more or less taxes than they did before. Why would they bother then?
Well, the GST unit of the Royal Malaysian Customs Department gives us the following reason ‘method of collecting taxes which works better than others’ to explain the need for GST. Economists, meanwhile, believe the government has very rightly approached the GST as a new source of income with a broad tax base as a means to begin to diversify tax revenue sources.

So if the 10% Sales Tax and 6% Service Tax is abolished, does this mean GST will be introduced at a rate of 16% to make this a revenue-neutral exercise?

It might seem like simple arithmetic, but as mentioned before, not all items are subject to 10% Sales Taxes (some 5% and some 0%), and likewise with the 6% Service Tax (and rarely are 2 items subject to both Sales and Service Tax, as one targets the manufacturing and import industry, and the other the service industry). As such, a 16% GST rate (with no exemptions) will definitely result in higher prices across the board!
As a result of this, to make the introduction of GST a revenue-neutral exercise for the federal government, an initial rate of 4-7% had been proposed, with some essential items given a zero-rate mooted as well.
The final rate that was announced on 25 October 2013 was 6% GST, with the following items 0% rated (and thus exempt):
- Essential items such as: Rice, sugar, salt, flour, cooking oil among others
- Public transport (LRT, KTM, Buses)
- Sale and Rental of property
- Electricity consumption up to 200kwH (about RM50), presumably per month

How will the implementation of GST affect me?

As mentioned, the replacement of Sales and Service Tax with GST is intended to be revenue-neutral to the government’s coffers, so in theory, to consumers this may represent a minimal effect to the aggregate prices of everyday goods and services. Lets look at 3 scenarios to see what it means for prices, (1) for items charged with Service Tax, (2) for items charged with Sales Tax, and (3) for items with no Service or Sales Taxes:
6% Service Tax Abolished, 6% GST introduced - Pay the same

10% Sales Tax Abolished, 6% GST introduced - Pay less

SST Exempt Items, 6% GST introduced - Pay more

However, the obvious concern here is to make sure that businesses do not take advantage of just the fact that GST has been introduced as a reason to raise prices of goods and services indiscriminately. To this end, the Anti-Profiteering Act has been tabled to enable enforcement against such practices. In theory though, the multi-stage tax nature of the GST should allow the Customs department to aggregate pricing information far more accurately than they do currently, the implied monitoring of this should serve as a deterrent to unscrupulous businesses (will wait and see how things pan out!).

How does the GST affect SMEs in Malaysia?

As the total GST amount is paid for by customers (parts of it effectively paid across the value chain, through GST input credits etc.), businesses are not affected directly by price increases due to GST.
The added cost through the implementation of GST will be due to administration of GST input credits and accounting for GST. Because of this, businesses with an annual turnover of less than RM500,000 are exempted from being GST registered and will thus not be required to collect or pay GST.
For our other handy guides that we’ve done which explain it all to you easily, click the links below:
So there you have it, if you have any questions or comments do ask us in the comments section below!